hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > هرمزگان| جولان سگ‌های ولگرد در قشم

هرمزگان| جولان سگ‌های ولگرد در قشم

سال‌های سال است که هرمزگانی‌ها از معضل وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهرهای مختلف این استان گلایه دارند و این معضل آن‌قدر موردتوجه قرار نگرفت تا به مرگ یک کودک خردسال انجامید و حالا هم با توجه به تأکید استاندار هرمزگان مبنی بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از شهرهای استان در روزهای‌ اخیر اقدام قابل‌توجهی تا به این لحظه صورت نگرفته و همچنان سگ‌های ولگرد در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و مجتمع‌های تجاری جزیره قشم در حال گشت‌وگذار هستند.

 هرمزگان به‌عنوان جنوبی‌ترین نقطه کشور و دارا بودن پتانسیل‌های مختلف اقتصادی و گردشگری همواره موردتوجه بازرگانان و گردشگران قرار داشته به‌طوری‌که سالیانه میلیون‌ها مسافر به این استان سفر می‌کنند.

این روزها آن چیز که تبدیل به معضلی پایدار برای شهروندان و گردشگران این منطقه از کشور شده معضل سگ‌های ولگرد است به‌طوری‌که در جای‌جای این استان پهناور می‌توان حضور گله‌ای این سگ‌ها را مشاهده کرد.

باوجوداینکه جولان گله‌ای سگ‌های ولگرد در هرمزگان در سال‌های اخیر بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما اقدامی جهادی برای رفع این معضل در استان صورت نگرفته به‌طوری‌که در ایام نوروز این معضل پایدار یک کودک قشمی را به کام مرگ کشاند.

سگ‌های ولگرد تهدیدی برای جان شهروندان

دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری شش قلاده سگ ولگرد که به‌صورت گله‌ای در روستای رمکان جزیره قشم در حال گشت‌وگذار بودند به کودک 3 ساله حمله‌ور شده و شکم او را دریدند و جراحات فراوان باعث مرگ این کودک بی‌گناه شد.

در پی این حادثه عزم مسئولان برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد جدی‌تر شد تا جایی که استاندار هرمزگان ضمن ابراز همدردی با خانواده کودک جان‌باخته در اثر حمله سگ‌های ولگرد در جزیره قشم، گفت: این حادثه دردناک نشان داد که این امر یک معضل جدی در سطح استان است و باید در اسرع وقت رفع شود.

با توجه به تأکید استاندار هرمزگان مبنی بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از شهرهای استان اما در روزه‌ای‌های اخیر اقدام قابل‌توجهی تا به این لحظه صورت نگرفته و همچنان سگ‌های ولگرد در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و مجتمع‌های تجاری جزیره قشم در حال گشت‌وگذار هستند.

سگ‌های ولگرد همچنان در قشم جولان می‌دهند

یکی از شهروندان قشمی با اشاره به جولان سگ‌های ولگرد گفت: افزایش رو به رشد سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌های جزیره قشم تبدیل به چالشی برای شهروندان قشمی شده است.

این شهروند تصریح کرد: با توجه به تأکید استاندار مبنی بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از شهرهای استان و لزوم اجرای دستور توسط فرمانداران هر شهرستان، متأسفانه سگ‌های ولگرد در نقاط مختلف شهرستان قشم هنوز مشاهده می‌شود.

او خاطرنشان کرد: لزوم رسیدگی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط فرمانداری، سازمان منطقه آزاد، شوراهای شهر و روستا، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

شهروند دیگری در این زمینه گفت: باید مثل بسیاری از شهرهای کشور پناهگاهی برای این حیوانات ایجاد شود و این حیوانات به پناهگاه منتقل شوند، در غیر این صورت هرگونه تصمیم‌گیری عجولانه‌ای اشتباه است و اگرچه همه ما داغدار کودک ازدست‌رفته هستیم اما به کشتن سگ‌ها و موضوعات این‌چنینی راضی نیستیم.

لزوم پیگیری حادثه جان باختن کودک ۳ ساله

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد در استان هرمزگان تبدیل به تهدید بزرگ‌شده است، گفت: پیگیری حادثه جان باختن کودک ۳ ساله براثر حمله سگ‌های ولگرد در دستور کار قرار بگیرد.

احمد مرادی گفت: مسئولان استان هرمزگان با قاطعیت حادثه جان باختن کودک ۳ ساله قشم را در پی حمله سگ‌های ولگرد بررسی کنند و این در حالی است که متأسفانه این حادثه دل‌خراش خانواده‌ای را داغدار کرده است که این امر بسیار ناراحت‌کننده است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی‌آباد، خمیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئله پرسه سگ‌های ولگرد در خیابان و کوچه‌های استان هرمزگان در حال تبدیل‌شدن به بحران جدی است بنابراین نباید اجازه داد، جان هم‌وطنانمان به‌سادگی توسط سگ‌های ولگرد تهدید شود.

او با بیان اینکه پرسه سگ‌های ولگرد بسیار خطرناک است افزود: متأسفانه این مسئله در استان هرمزگان به‌ویژه شهر قشم مشاهده می‌شود که این امر به‌هیچ‌وجه ممکن صحیح نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: ما انتظار داریم که فعالان محیط‌زیست در راستای مسئله مذکور پیشگام باشند تا بتوان ساماندهی سگ‌های ولگرد را در استان هرمزگان را به‌سرعت به سرانجام رساند.

برخورد با مسببان اصلی جان باختن کودک قشمی

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

این تذکرات کتبی در جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی توسط علی‌اصغر یوسف نژاد به شرح زیر قرائت شد:

احمد مرادی به وزیر کشور: متأسفانه افزایش سگ‌های ولگرد در سطح استان هرمزگان موجب آسیب‌دیدگی پسربچه سه‌ساله در قشم شده است. این حادثه دل‌خراش منجر به فوت این کودک شد. لازم است ضمن بررسی حادثه با مسببان اصلی آن برخورد شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد